gokväll

När jag var liten, så var jag alltid jätteledsen när jag skulle åka från mamma till pappa, eller tvärtom. För de känndes liksom som att dom skulle bli så ensamma när vi inte var där. Mamma hade ju Roger, men jag tyckte inte om han och då trodde jag att hon inte heller gjorde det. Även fast jag idag vet att det inte är så. Ja, jag kom ju i allfall över det där. Men idag, jag är alltså 15 år, ja snart 16, men idag så grät jag faktist i bilen när vi åkte ifrån mamma. För det sista hon sa innan jag stängde bildörren var hejdå josse, sådär ymligt, precis som om hon också skulle börja gråta. Så ja, jag grät, jag kännde att jag saknade henne redan när jag stängde dörren. Det var hemskt. Och jag förstår inte, jag borde kunna behärska mig...
Men ja, nu sitter jag här, uppe i min säng hemma vid pappa. Jag har gjort en sallad, bakat bagetter och blandat saft, och nu ska jag se på mammamia ännu en gång. Det blir en myskväll eftersom de är sportlov i mon. Så de blir en lång skön sovmorgon. mmm...

Ni ska få recept på salladen och bagetterna här nedan, riktigt gott kan jag säga. hihi

Pasta och kassler- sallad
du behöver:

Skruvmakaroner
kassler
ost (helst en som de är lite smak på, som t.ex herrgårdsost)
gurka
tomat
paprika
isbergsallad
lök (jag tycker inte om lök och brukar därför inte ha det i, men det borde ju funka?)
citronpeppar
hur mkt ni ska ha beror ju på hur mnga ni är, så de blir ögonmåttet som får bestämma

Så här gör du:
blanda ihop allt i en stor skål, och servera sedan tillsammans med bagetterna. mmums

Två stycken bagetter
Du behöver:
2 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
2 krm salt
½ paket jäst
4-5 dl vetemjöl

till penslingen:
½ ägg
vallmofrön (går att hoppa över)

Så hör gör du:
sätt ugnen på 250 grader. Häll vattnet, oljan och saltet i en skål. Smula ner jästen. Rör om med en träsked. Tillsätt 4 dl mjöl, och mer om det behövs. Arbeta degen till den släpper från skålen.
Låt degen jäsa i skålen i 15 minuter. Den kan även bakas ut direkt om de är ont om tid. Smörj under tiden en plåt.
När den jäst färdigt, knåda degen smidigt på ett lätt mjölat bakbord. Rulla ut degen till en längd, och dela den så du får två längder, forma som bagetter och lägg på plåten. Låt sedan jäsa i 10 minuer. Pensla sedan bullarna och sätt in dom i mitten av ugnen. ta ut efter ca 8 minuter, då de har gulbrun färg. låt dem svalna, sen är de bara att äta.

Lycka till och smaklig måltid ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0