...en amatör som jag?

Nu är kl kvart över 7, och jag sitter och väntar på pappa. Innan dom drog på träning var vi och handlade allt som behövdes till semlorna och kladdkakan, så nu längtar jag tills han kommer !
Jag tog mig tillslut ut och tog lite kort i allfall. Men de tråkiga var ju att vädret absolut inte är det bästa. På en enda bild kunde man se att det lyste lite lite lite genom målnen. Bedrövligt, jag vill ha sommar och 30+ ... Men visst, snön gör sig ju ganska bra på bild, så jag fixa väl till nån bild som vart rätt bra för att vara tagen med mobilen.
Ja sen har jag kollat runt lite efter kläder, skor och accesoarer. Jag vill ha ett par låga uggs, men jag hittar inte ett enda par som kostar under 1000:- Jag är ju pank så hur ska jag ha råd med nånting? Skänk mig varje öre ni äger är ni snälla... Sen läste jag blondinbellas blogg också som jag inte hunnit med på nästan hela förra veckan, och hon hade ju lockat håret med en plattång, är det nån som vet hur man gör som har lust att förklara för en amatör som jag?
Innan jag ger er recept på riktigt goda semlor så ska jag skriva en liten snutt till.
Som ni kanske ser har jag ju fått hit en klocka på framsidan, och jag tackar Jessica så mycket för det. Nu vet ni vad jag lyssnar på, och jag tänkte försöka lägga till låtar allt eftersom jag hör en ny som jag gillar.
www.jessicaenstrom.se.nu


Semlor

för 4 st
Du behöver:
½ paket jäst
75 g smör
2 dl mjölk
1 krm salt
3 msk socker
5-6 dl vetemjöl

Dela sönder jästen i en skål. Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta kastrullen från värmen och häll i mjölken, låt stå tills blandningen är fingervarm. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Tillsätt salt och socker. Rör ner 4 dl av mjölet. Arbeta degen kraftigt i skålen, degen ska bli slät och smidig. Tillsätt mer mjöl, men degen får INTE vara för hård. Lägg över en bakduk och låt jäsa i 10 minuter.
Lägg bakplåtspapper på en plåt. Ta upp degen på lätt mjölad arbetsbänk. Arbeta degen så att den blir smidig. Tillsätt mera mjöl om det behövs. Rulla ut degen till en längd på ca 30 cm. Dela den i 4 bitar och rulla ut dem till släta, runda bullar. Lägg bullarna på plåten. Lägg över en bakduk och låt dom jäsa i 20 minuter till.Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bullarna lite under mitten av ugnen tills de ftt fin färg. 7-10 minuter.
Låt bullarna svalna under bakduk på galler.

Madelmassafyllning:
1 ½ msk mjälk
75 g mandelmassa
1 dl vispgrädde

vaniljfyllning:
marsansås
mjölk

topping:
florsocker

Skär av lock på bullarna. Gräv ur bullarna lite med t.ex en tesked.

(detta är endast till mandelmassan) smula sönder brödinkråmet och lägg det i en skål. Häll över mjölk. Smula mandelmassan och lägg den i skålen. Blanda allt och fördela i bullarna. Vispa grädden, lägg den i bullarna, lägg på locket och sikta över florsocker.  
Vill ni ha vaniljfyllning som jag alltid har, så har ni helt enkelt i det istället för mandelmassan. 

Nu ska jag ner och baka. Gör det nu också
Kram josefine
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0